Avinors CFO i sommerintervjuet:
- Det er som regel smertefritt å arbeide for å få mer ut av materielle ressurser og menneskelig talent
Avinor hadde et inntektsbortfall i nivå 14 milliarder kroner over en 24-måneders periode og var i brudd med vedtekter og lånebetingelser, sier CFO Petter Johannessen, som ikke har glemt skipssjef Per Ree som rollemodell fra førstegangstjenesten.
CFO Petter Johannessen i Avinor
Avinor
Petter Johannessen er konserndirektør for strategi og virksomhetsstyring og CFO i Avinor. Han har hatt CFO-rollen i mer enn 20 år, men går over i en rådgivende rolle når Anna Nord Bjercke tiltrer som ny CFO 1. august.
Avinor er et statlig eid konsern med ansvar for 43 lufthavner og flysikringstjenesten for sivil og militær luftfart i Norge. Selskapet har et viktig samfunnsoppdrag: Å binde Norge sammen – og Norge sammen med verden.
1. Hva anser du som avdelingens viktigste leveranse til selskapet?
Det er å sikre finansielt forsvarlig styring og kontroll.
2. På generelt grunnlag i næringslivet: Hva er det dummeste en bedrift kan kutte i tøffe tider, og hvor er det som regel størst muligheter for kutt?
Det er som regel smertefritt å arbeide for å få mer ut av materielle ressurser og menneskelig talent, dvs. økt kapasitetsutnyttelse og produktivitet. Da er det dumt å kutte på forutsetninger for dette, herunder tiltak som sikrer en god bedriftskultur, et godt arbeidsmiljø og gode arbeidsbetingelser.
3. Hva er det beste karriererådet du har fått, og hvem ga deg det?
Et godt karriereråd er å ikke ta seg selv for høytidlig og være raus med andre. Jeg har hatt mange gode samtaler bl.a med med tidligere CEO i Nycomed Americas, Dan Peters, tidligere styreleder i Avinor, Inge K. Hansen og tidligere leder for Solstrandprogrammet, Petter Ingebrigtsen. Skipssjef Per Ree var en flott rollemodell under førstegangstjenesten.
4. Hvis du ser tilbake på hele karrieren din: Hva er den mest intense «brannslukkingen» du har stått i, og hva lærte du av den?
Uten tvil korona-pandemien i 2020 og 2021. Regjeringen innførte reiserestriksjoner og suspenderte Avinors luftfartsavgifter for finansielt å avhjelpe flyselskapene. Av hensyn til beredskap og kritiske samfunnsfunksjoner var flysikringstjenesten og flyplassene i full drift. Avinor hadde et inntektsbortfall i nivå 14 milliarder kroner over en 24-måneders periode og var i brudd med vedtekter og lånebetingelser. Vi kom helskinnet gjennom mange runder med staten som eier. Forutsetningen for dette var (er) orden i eget hus, åpen kommunikasjon og rask responstid.
5. Hvilke digitale verktøy på jobben – foruten Excel – er favorittene?
Teams og Decisions benyttes til daglig samhandling, oppfølgning og informasjonsdeling. Avinor har virksomhet over hele landet på mer enn 50 fysiske lokasjoner som krever en god digital infrastruktur.
6. Hva bruker du KI til selv? Ikke i strategien, men helt konkret på en vanlig arbeidsdag?
Jeg er i selskap med mange andre med å lære og å forstå teknologien. Jeg kan ikke si at KI enda er en integrert del av min personlige arbeidsdag, men vi har en økende mengde brukstilfeller i Avinor både i adminstrative funksjoner og i flyoperativ drift.
7. Er bærekraftsrapportering en reell styringsjobb hos dere, eller er det mest en dyr rapporteringsøvelse?
Bærekraft er definitivt en styringsjobb. Avinor er gjennom eierskapsmeldingen fra Nærings- og fiskeridepartementet samt, SBTi- og sertifiseringskrav forpliktet til å ta hensyn til alle dimensjoner av bærekraft i strategi og beslutningsprosesser. Konsernets finansielle rapportering er underlagt kravene i CSRD og ESRS og gjennomføres i hovedsak av interne ressurser.
8. Åpenhetsloven, kun for de største bedriftene, eller for like mange som i dag?
Jeg er prinsipielt for åpenhetsloven med de intensjonene som ligger bak og mener at alle virksomheter uansett størrelse bør tilstrebe etterlevelse av målene. Men konstant økende regulatoriske krav driver byråkrati og kostnader. Avinor lever godt med dette, men det blir for mye for virksomheter med færre administrative ressurser.
9. Bruker dere eksterne rådgivere for å sove godt om natten, eller klarer dere det meste best selv?
Vi sover godt om natten med meget gode og dedikerte ressurser i egen organisasjon.