I motsetning til andre, gikk vi aldri for langt med altfor omfattende bærekraftsrapportering
Å være med å starte et subsea-selskap notert på Oslo Børs var tidvis en fortløpende brannslukking, sier CFO Birgitte Wendelbo Johansen i DNO ASA.
Min far hadde et lite skilt på kontorpulten sin da jeg var liten hvor det stod «Winners never quit and quitters never win». I det legger jeg å ha høy arbeidsmoral og aldri gi opp uten å finne en løsning for å komme i mål, sier CFO Birgitte Wendelbo Johansen i DNO.
DNO
CFO Birgitte Wendelbo Johansen i DNO ASA tiltrådte rollen 1. november 2025, etter å ha vært CFO i Reach Subsea siden 2012. Johansen har også bakgrunn fra bank og finans, med spesialisering innen shipping og energi, og har en Master of Science in Business fra Handelshøyskolen BI.
DNO ASA er et norsk olje- og gasselskap med virksomhet i Midtøsten, Nordsjøen og Vest-Afrika. Selskapet ble etablert i 1971, er Norges eldste oljeselskap og var det første oljeselskapet som ble notert på Oslo Børs.
1. Hva anser du som avdelingens viktigste leveranse til selskapet?
Kunnskap og gode beslutningsgrunnlag. Finans skal kommunisere et tidsriktig bilde av virksomheten, både internt og ved ekstern rapportering. Å øke aksjonærenes verdier er selskapets viktigste oppgave.
2. På generelt grunnlag i næringslivet: Hva er det dummeste en bedrift kan kutte i tøffe tider, og hvor er det som regel størst muligheter for kutt?
Man bør starte med en kost-nytte analyse for å identifisere mindre kostnader som har stor effekt for å ivareta ansatte og opprettholde en effektiv drift, kostnader som bør skjermes. Målet bør være å optimalisere kostnadsbruken, men alltid tenke langsiktig.
3. Hva er det beste karriererådet du har fått, og hvem ga deg det?
Min far hadde et lite skilt på kontorpulten sin da jeg var liten hvor det stod «Winners never quit and quitters never win». I det legger jeg å ha høy arbeidsmoral og aldri gi opp uten å finne en løsning for å komme i mål.
4. Hvis du ser tilbake på hele karrieren din: Hva er den mest intense «brannslukkingen» du har stått i, og hva lærte du av den?
Å være med å starte et subsea-selskap notert på Oslo Børs var tidvis en fortløpende brannslukking. Vi var et lite team, men alle stod på og hadde et genuint ønske om å lykkes. Det er utrolig hva man kan få til hvis man tror på oppgaven og jobber sammen.
5. Hvilke digitale verktøy på jobben – foruten Excel – er favorittene?
Microsoft Copilot er mye i bruk, selv om jeg ofte erfarer at det kreves mye manuell korrigering. For øvrig liker jeg godt DNOs IT-plattform som består av mange ulike systemer som er imponerende sømløse.
6. Hva bruker du KI til selv? Ikke i strategien, men helt konkret på en vanlig arbeidsdag?
Hente informasjon fra flere ulike kilder samtidig. Foreløpig synes ikke jeg tekstene jeg får ut fra KI er gode nok.
7. Er bærekraftsrapportering en reell styringsjobb hos dere, eller er det mest en dyr rapporteringsøvelse?
I motsetning til andre, gikk vi aldri for langt med altfor omfattende bærekraftsrapportering. Vår bærekraftsrapport omhandler det som er viktigst for DNO samtidig som vi tilfredsstiller CSRD-kravene. Produktet er brukervennlig og ikke særlig kostbart.
8. Åpenhetsloven, kun for de største bedriftene, eller for like mange som i dag?
God virksomhetsstyring er jeg alltid positiv til, så lenge rapporteringen ikke blir mer omfattende enn det som er verdiskapende.
9. Bruker dere eksterne rådgivere for å sove godt om natten, eller klarer dere det meste best selv?
Vi tar beslutninger og bygger kompetanse internt, men bruker eksterne rådgivere der det er hensiktsmessig.