Telenors CFO i sommerintervjuet:

Hvis bærekraft bare blir rapportering, har vi bommet. Det må påvirke prioriteringer, investeringer og risikostyring.

- Ta ansvar før du føler deg helt klar. Du lærer mer av å stå i noe enn av å vente til du føler deg ferdig kvalifisert. Og velg miljøer med flinke folk og ledere som gir deg tillit. Det er der du utvikler deg raskest, sier CFO Torbjørn Wist i Telenor.

CFO Torbjørn Wist i Telenor
Publisert

Torbjørn Wist er CFO i Telenor, etter å ha vært CFO og fungerende konsernsjef i Wallenius Wilhelmsen. Wist har også vært CFO i SAS og har tidligere jobbet 13 år i Telenor.

Telenor, hvis det skulle være noen som ikke kjenner selskapet, er et ledende telekom- og teknologikonsern med virksomhet i Norden og Asia. Konsernet leverer mobil-, bredbånds- og digitale tjenester til over 114 millioner kunder, og har en sentral rolle i digital infrastruktur og samfunnskritisk kommunikasjon.

1. Hva anser du som avdelingens viktigste leveranse til selskapet? 

Finans viktigste jobb er å gjøre selskapet bedre til å ta beslutninger. Det handler ikke bare om tall og rapportering, men om prioriteringer, retning og evnen til å utfordre. Finans er en forretningspartner, ikke en støttefunksjon.


2. På generelt grunnlag i næringslivet: Hva er det dummeste en bedrift kan kutte i tøffe tider, og hvor er det som regel størst muligheter for kutt? 

Det dummeste er å kutte i det som bygger fremtidig konkurransekraft og resultater, særlig investeringer i kunder, teknologi, kompetanse og sikkerhet. Det smarteste stedet å kutte er kompleksitet. For mange systemer, prosesser og særordninger koster mer enn de smaker. Kutt kompleksitet, ikke fremtid.

3. Hva er det beste karriererådet du har fått, og hvem ga deg det?

Ta ansvar før du føler deg helt klar. Du lærer mer av å stå i noe enn av å vente til du føler deg ferdig kvalifisert. Og velg miljøer med flinke folk og ledere som gir deg tillit. Det er der du utvikler deg raskest. 

4. Hvis du ser tilbake på hele karrieren din: Hva er den mest intense «brannslukkingen» du har stått i, og hva lærte du av den?

Når det brenner, lærer du fort hva som betyr noe. Min erfaring er at man må være krystallklar på fakta, ansvar og prioriteringer, og kommunisere åpent, også når budskapet er ubehagelig.

5. Hvilke digitale verktøy på jobben – foruten Excel – er favorittene?

Jeg liker verktøy som henger sammen. Gode dataplattformer og samhandlingsverktøy gjør det lettere å ta raske og bedre beslutninger. Og så bruker jeg både Copilot og ChatGPT mye. De er blitt nyttige verktøy i hverdagen, både på jobb og privat.

6. Hva bruker du KI til selv? Ikke i strategien, men helt konkret på en vanlig arbeidsdag?

Jeg bruker det til å strukturere informasjon, få raske sammendrag, lage førsteutkast og forenkle komplekse problemstillinger. Det sparer tid og gjør det lettere å komme raskere til kjernen. De som lærer seg å bruke slike verktøy godt, får rett og slett et fortrinn.

7. Er bærekraftsrapportering en reell styringsjobb hos dere, eller er det mest en dyr rapporteringsøvelse? 

Hvis bærekraft bare blir rapportering, har vi bommet. Det må påvirke prioriteringer, investeringer og risikostyring. Først da er det styring, ikke bare papirarbeid.

8. Åpenhetsloven, kun for de største bedriftene, eller for like mange som i dag? 

Det viktigste er ikke hvor mange som omfattes, men om kravene gir reell innsikt. Transparens er bra, men den må være håndterbar og nyttig. Ikke bare enda mer rapportering. Jeg er mer opptatt av kvalitet enn omfang.

9. Bruker dere eksterne rådgivere for å sove godt om natten, eller klarer dere det meste best selv?

Vi skal være en organisasjon som tar beslutningene selv. Samtidig kan eksterne rådgivere være nyttige i situasjoner med høy kompleksitet eller risiko, fordi de kan tilføre perspektiver vi ikke alltid har internt. Det avgjørende er å bruke dem når det faktisk skaper verdi, ikke av vane.

Powered by Labrador CMS