Elvias CFO i sommerintervjuet:
I avslutningstalen fra min tidligere jobb ble det faktisk trukket fram hvor glad jeg er i Excel
Det er lurt å bruke eksterne rådgivere når vi er veldig presise på oppdraget og hva vi trenger hjelp med. Og så er det veldig verdifullt med ideer og analyser utenfra for å komplementere oss, sier CFO Kathinka Rudlang i Elvia.
CFO Kathinka Rudlang i Elvia
Søren Svendsen, Telenor Danmark
Kathinka Rudlang er helt ny CFO og leder for Strategi og Økonomi i Elvia. Hun kom til selskapet fra rollen som CFO i SpareBank 1 Utvikling, og har tidligere jobbet i både Telenor og Statkraft. Rudlang er utdannet master i industriell økonomi og teknologiledelse fra NTNU.
Elvia er Norges største nettselskap, og har ansvar for strømnettet i Oslo, Innlandet, Akershus og Østfold. Selskapet eies av Eidsiva Energi og Oslo kommune, og har et sentralt samfunnsoppdrag i å sikre strømforsyning, kapasitet og beredskap.
1. Hva anser du som avdelingens viktigste leveranse til selskapet?
Jeg har hatt om lag en uke i ny rolle som CFO i Elvia, så fortsatt er mye nytt. Avdelingen vår har et ganske bredt ansvar innen strategi og økonomiområdet i Elvia og har ansvar for blant annet strategi, bærekraft, risiko, compliance, juridisk, rammevilkår, økonomistyring og anskaffelser. Innenfor disse områdene så har vi viktige leveranser både i vår egen organisasjon, i Eidsiva-konsernet og eksternt. I tillegg til disse direkte leveransene, så har vi innen CFO-området ansvar for å sette en rytme i selskapsstyringen som sikrer sammenheng mellom tydelige operative mål og langsiktige ambisjoner og bidrar til forutsigbare rammer og styring for organisasjonen.
2. På generelt grunnlag i næringslivet: Hva er det dummeste en bedrift kan kutte i tøffe tider, og hvor er det som regel størst muligheter for kutt?
Det mest krevende kommer dersom man er veldig presset og må gjøre kortsiktige valg, da kan man komme i skade for å redusere muligheten til å jobbe effektivt på sikt, eller bidra til å hemme fremtidig vekst. Så vet jeg ikke om det kan kalles smertefritt, men det er alltid lurt å se i kontraktsporteføljen at vi får det vi betaler for og om det finnes gode muligheter i eksisterende kontrakter som kan utnyttes bedre, eller der vi kan jobbe med partnere og leverandører for å finne gode løsninger.
3. Hva er det beste karriererådet du har fått, og hvem ga deg det?
En tidligere kollega rådet meg til å alltid legge vekt på lærings- og utviklingsmulighetene i roller og i oppgaver jeg går inn i – og prioritere og velge ut fra det. Dette rådet er jeg veldig glad i både fordi det treffer godt med min egen motivasjon, og fordi jeg opplever at det gir muligheter over tid som jeg kanskje ikke umiddelbart så for meg. Det har også gitt meg mye bredde i mine erfaringer, for eksempel har jeg jobbet med såpass ulike ting som kraftprisprognoser i Statkraft og styring av prosjektporteføljen innen teknologiområdet i Telenor.
4. Hvis du ser tilbake på hele karrieren din: Hva er den mest intense «brannslukkingen» du har stått i, og hva lærte du av den?
Jeg tenker på mange måter beredskapssituasjoner representerer de mest intense situasjonene, også selv om finans og CFO ikke alltid har en nøkkelrolle i slike situasjoner. Men, når det er situasjoner med betydelig kundekonsekvens, og kanskje også fare for liv og helse, så blir det alles hovedfokus. Læring fra slike situasjoner tror jeg både handler om forberedelse, kompetanse, kapasitet og gode systemer og rutiner å lene seg på. Og så at man tar vare på hverandre mens det står på – og etterpå.
5. Hvilke digitale verktøy på jobben – foruten Excel – er favorittene?
Blir vanskelig å ikke svare Excel her, det er absolutt min favoritt. Jeg tror de fleste som har jobbet med meg vet at jeg koser meg med Excel - så kan egentlig ikke si noe annet. I avslutningstalen fra min tidligere jobb ble det faktisk trukket fram hvor glad jeg er i Excel.
6. Hva bruker du KI til selv? Ikke i strategien, men helt konkret på en vanlig arbeidsdag?
Det blir mye dokumentbehandling og informasjonsinnhenting. Jeg har også prøvd å bruke det i modellbygging i Excel, men har foreløpig ikke lyktes så godt med det, så der har jeg nok noe å lære. I teamet mitt er det også flere mer avanserte brukere som bygger modeller og henter informasjon ved hjelp av KI. Og så brukes KI selvfølgelig flere steder i Elvia, så jeg er absolutt ikke representativ eller en avansert bruker hos oss.
7. Er bærekraftsrapportering en reell styringsjobb hos dere, eller er det mest en dyr rapporteringsøvelse?
Det er en reell styringsjobb for oss. Vi i Elvia er jo en tilrettelegger for det grønne skiftet og elektrifiseringen av samfunnet. Samtidig som vår virksomhet kan ha stor påvirkning både på natur og mennesker. Det grunnleggende bærekraftsarbeidet som omhandler identifisering av selskapets vesentlige påvirkning, risiko og muligheter er veldig styringsrelevant for oss. Bærekraftsrapporteringen og -arbeidet har også bidratt til sterkere og kanskje mer fokusert oppmerksomhet på Elvias rolle som leverandør av en samfunnskritisk tjeneste.
8. Åpenhetsloven, kun for de største bedriftene, eller for like mange som i dag?
Åpenhetsloven, inkludert aktsomhetsvurderinger, er et stort og viktig tema for oss som selskap. Det er omfattende så vi ser viktigheten av en risikobasert tilnærming. Min erfaring kommer fra arbeid i større selskap, så jeg har mindre følelse av hvordan totalbelastningen oppleves for de mindre selskapene som omfattes.
9. Bruker dere eksterne rådgivere for å sove godt om natten, eller klarer dere det meste best selv?
Vi klarer mye selv, og sover godt om natten. Jeg tenker imidlertid det er lurt å bruke eksterne rådgivere når vi er veldig presise på oppdraget og hva vi trenger hjelp med. Og så er det veldig verdifullt med ideer og analyser utenfra for å komplementere oss, så der trenger vi definitivt rådgivere.